Про особливості визначення доходів і витрат підприємцями, які працюють на загальній системі оподаткування – йшлося на
В Золочівському відділенні Буської ОДПІ ГУ ДФС у Львівській області відбувся сеанс телефонного зв'язку «гаряча лінія» з актуальних питань ведення бізнесу та застосування податкового законодавства фізичними особами – підприємцями. З платниками спілкувався завідувач сектору податків і зборів з фізичних осіб Сембай Олег Романович. Пропонуємо відповіді на запитання, які цікавили платників.
Як формується загальний оподатковуваний дохід та сума витрат підприємця на загальній системі оподаткування ( за касовим методом чи за першою подією) ?
Відповідно до п. 177.2 ст. 177 Податкового кодексу Україниоб’єктом оподаткування є чистий оподатковуваний дохід, тобто різниця між загальним оподатковуваним доходом (виручка у грошовій та негрошовій формі) i документально підтвердженими витратами, пов’язаними з господарською діяльністю такої фізичної особи - підприємця.
При цьому, оскільки виручкою фізичної особи -
підприємця вважається дохід, отриманийу грошовій та негрошовій формі, то датою при формуванні загального
оподатковуваного доходу є дата фактичного надходження коштів на банківський
рахунок (у касу) або отримання інших видів компенсацій вартості поставлених
(або тих, що підлягають поставці) ним товарів, тобто застосовується касовий
метод
До складу витрат включаються
тільки витрати, які пов’язані з отриманням доходу та підтвердженні відповідними
документами про їх оплату.
Чи включаються до складу доходу підприємця власні кошти, внесені на розрахунковий рахунок та чи потрібно їх відображати у Книзі обліку доходів і витрат?
Відповідно
до п. 177.2 ст. 177 Податкового кодексу України об’єктом оподаткування є чистий
оподатковуваний дохід, тобто різниця між загальним оподатковуваним доходом
(виручка у грошовій та негрошовій формі) i документально підтвердженими
витратами, пов’язаними з господарською діяльністю такої фізичної особи -
підприємця.
Враховуючи
вищевикладене, до складу загального оподатковуваного доходу зараховується
виручка, що надійшла фізичній особі - підприємцю як в грошовій, так і в
натуральній формі від провадження господарської діяльності, а саме:
- виручка у
вигляді безготівкових грошових коштів, що надійшли на банківський рахунок чи в
готівковій формі безпосередньо підприємцю чи його працівникам на місці
здійснення розрахунків (в т.ч. відсотки банку);
- виручка в натуральній (негрошовій формі);
- суми штрафів і пені, отримані від інших суб’єктів підприємництва за договорами цивільно-правового характеру за порушення умов договорів та інші доходи, які пов’язані із здійсненням підприємницької діяльності.
Таким чином, власні кошти, які фізична особа - підприємець зараховує на розрахунковий розрахунок, не включаються до складу доходу (виручки у грошовій та натуральній формі) та не відображаються у Книзі обліку доходів та витрат.
Чи має право підприємець на загальній системі оподаткування включити до складу витрат суму попередньо оплачених платежів за наступний рік?
Відповідно до п. 177.1 ст. 177 Податкового кодексу України оподаткуванню підлягають доходи фізичних осіб – підприємців, які отримані протягом календарного (звітного) року від провадження господарської діяльності.
Фізичні особи – підприємці
на загальній системі оподаткування зобов’язані вести Книгу обліку доходів і
витрат (далі – Книга ), у якій за підсумком робочого дня, протягом якого
отримано дохід, на підставі первинних документів здійснюється записи про
отримані доходи та документально підтверджені витрати.
У
графі 8 «Інші витрати, пов’язані з отриманням доходу» фізична особа –
підприємець відображає суму фактично понесених інших витрат, безпосередньо
пов’язаних з одержанням доходу, зокрема, витрати на сплату орендних та
комунальних платежів, які повинні бути документально підтверджені.
Таким чином, фізична особа – підприємець має право включати до складу витрат суму сплачених орендних платежів, які безпосередньо пов’язані з одержанням доходу протягом календарного (звітного) року на підставі документального підтвердження факту їх сплати.
Які обов’язкові реквізити повинні мати первинні документи, що підтверджують витрати підприємця на загальній системіоподаткування?
Для цілей оподаткування платники податків зобов’язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов’язаних з визначенням об’єктів оподаткування та/або податкових зобов’язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов’язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством (п. 44.1 ст. 44 Податкового кодексу). Первинні документи повинні мати такі обов’язкові реквізити: назву документа (форми); дату і місце складання; назву суб’єкта господарювання, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, від повальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.
Залежно від характеру операції та технології обробки даних до первинних документів можуть бути включені додаткові реквізити: ідентифікаційний код суб’єкта господарювання з Державного реєстру, номер документа, підстава, для здійснення операцій, дані про документ що засвідчує особу – одержувача тощо.
Cектор організації роботиБуської ОДПІ