Новини Золочівщини
16:45, 18 серпня 2016
912
0

Можливість створення реального сектору економіки

 У четвер, 11 серпня, у Золочівській міській раді відбулась зустріч з головами місцевих рад, яку проводили консультанти проекту «Пульс» Асоціації міст України у рамках «Децентралізаційного марафону» Галина Гречин та Ярослава Пишник. Також на зустрічі були народний депутат, член Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування Любомир Зубач, депутат Львівської обласної ради, заступник голови постійної депутатської комісії з питань дорожнього господарства, інфраструктури, регулювання земельних відносин, адміністративно-територіального устрою, планування території та архітектури Тетяна Письменна. Обговорювали питання утворення об‘єднаних територіальних громад, їх переваги сьогодні та перспективи розвитку. – Процес децентралізації на Львівщині пішов не за тим
Можливість створення  реального сектору економіки
Gazeta
Фото: НУС
У четвер, 11 серпня, у Золочівській міській раді відбулась зустріч з головами місцевих рад, яку проводили консультанти проекту «Пульс» Асоціації міст України у рамках «Децентралізаційного марафону» Галина Гречин та Ярослава Пишник. Також на зустрічі були народний депутат, член Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування Любомир Зубач, депутат Львівської обласної ради, заступник голови постійної депутатської комісії з питань дорожнього господарства, інфраструктури, регулювання земельних відносин, адміністративно-територіального устрою, планування території та архітектури Тетяна Письменна. Обговорювали питання утворення об‘єднаних територіальних громад, їх переваги сьогодні та перспективи розвитку.
– Процес децентралізації на Львівщині пішов не за тим планом, який було затверджено минулого року: Кабінет Міністрів не затвердив документ, розроблений Львівською обласною радою. Але це не означає, що державна влада нав’язує громадам свою волю чи бачення. Адже головним у процесі об’єднання залишається принцип спроможності, – розпочала зустріч консультант із фінансових питань Ярослава Пишник.
А далі вона розповіла присутнім про економічні вигоди від створення  Золочівської об‘єднаних територіальних громад (якщо ОТГ створена відповідно до перспективного плану).
– Особливості формування бюджетів ОТГ визначено частиною четвертою статті 67 Бюджетного Кодексу. Відтак, бюджети таких громад матимуть такі ж повноваження, як міста обласного значення та прямі міжбюджетні відносини з державним бюджетом.
Доходи бюджетів ОТГ визначаються відповідно до статей 64 (загальний фонд),  69-1 (спеціальний фонд) та 71 (бюджет розвитку) Бюджетного Кодексу. До таких бюджетів,  крім доходів, що зараховуються до сільських, селищних, міських, міст районного значення бюджетів, також  зараховуватиметься 60% податку з доходів фізичних осіб (ПДФО). Раніше цей податок зараховувався до районного бюджету. До бюджетів громад, що не об’єдналися, загальнодержавні податки (серед яких і ПДФО) не зараховуватимуться.
Спеціалісти проекту ПУЛЬС провели попередні розрахунки доходів бюджету Золочівської ОТГ, що становитимуть близько 50 мільйонів гривень.  Видатки бюджетів ОТГ  визначаються відповідно до статей 71, 89 і 91 Бюджетного Кодексу. Отож, із бюджетів ОТГ, крім видатків на здійснення самоврядних повноважень, фінансуються видатки, які делегуються державою їм на виконання, а саме: на утримання  закладів бюджетної сфери – освіти, культури, охорони здоров'я, спорту, соціального захисту та соціального забезпечення. Видатки бюджетів громад, що не об’єдналися, обмежуються лише фінансуванням видатків на здійснення самоврядних повноважень, оскільки вони позбавляються права здійснювати повноваження, які можуть бути передані державою на виконання органам місцевого самоврядування.
Горизонтальне вирівнювання
Бюджети ОТГ беруть участь у горизонтальному вирівнюванні податкоспроможності. Вирівнювання здійснюється за одним податком − ПДФО. Для підвищення їх фіскальної спроможності бюджетам ОТГ, які мають рівень надходжень нижче 0,9 середнього показника по Україні, надається  базова дотація. Із бюджетів ОТГ, які мають рівень надходжень вище 1,1 середнього показника по Україні, передається реверсна дотація. Бюджети громад, що не об’єдналися, не беруть участі у горизонтальному вирівнюванні податкоспроможності, базова дотація  їм не надається!
Міжбюджетні відносини з державним бюджетом
Бюджетам ОТГ передбачаються такі міжбюджетні трансферти: базова дотація;  освітня субвенція; медична субвенція; інші субвенції та дотації.
Знову ж таки, бюджети громад, що не об’єдналися, не отримуватимуть міжбюджетних трансфертів з державного бюджету.
Міжбюджетні трансферти (прогноз)
Субвенція з державного бюджету –76354,3 тис. грн.
в тому числі: освітня субвенція – 52590,9  тис. грн.; медична субвенція – 23763,4 тис. грн.; базова дотація – 5345,1 тис. грн.
Субвенція надається на формування інфраструктури ОТГ.
Громади, об'єднані відповідно до критеріїв, визначених Законом про добровільне об'єднання територіальних громад, матимуть такі ж повноваження,  як міста обласного значення (стаття 67).
Територіальні громади, які об'єднаються до 15 жовтня року, що передує плановому, зможуть перейти на прямі міжбюджетні відносини з державним бюджетом, починаючи з планового бюджетного періоду (стаття 67).
Органи місцевого самоврядування в селах, селищах, містах районного значення, що не об’єдналися, позбавляються права на виконання делегованих державою повноважень.
Консультант з юридичних питань Галина ГРЕЧИН:
– Якщо говорити конкретно про Золочівську об‘єднану територіальну громаду, то ви маєте можливість створення реального сектору економіки, який забезпечить вам кошти для того, щоб утримувати всю соціальну сферу. За попередніми підрахунками громада матиме лише ПДФО – 50 мільйонів гривень, яких Золочів зараз не бачить. Адже ці кошти надходять у районний бюджет. А район ділить їх на власний розсуд. Тут ви матимете можливість самі розпоряджатись коштами і визначати пріоритетні напрямки фінансування. В об‘єднаних громадах з‘являється нова посадова особа – староста. Дуже часто доводиться чути, що староста – це добровільна посада, людина, яка навіть не має трудової книжки. Нічого подібного. Староста – це посадова особа органу місцевого самоврядування п‘ятої категорії, а це рівень начальника управління в обласній державній адміністрації з посадовим окладом більше трьох тисяч гривень. Перші вибори старости призначає рада об‘єднаної громади. Не ЦВК, не Верховна Рада України, і не обласна рада. У Законі не написано, у який термін вона має це зробити. У Львівській області з 15 ОТГ лише у трьох провели вибори старост. Всі інші прийняли рішення, що обов‘язки старост до наступних місцевих виборів виконують люди, які були обрані на посади керівників сільських, селищних рад. Згідно з Законом старости є членами виконавчого комітету за посадою. Тому не потрібно переживати, що при об‘єднанні з містом не буде кому відстоювати інтереси сільських територій.
Любомир ЗУБАЧ, народний депутат України:
– Цифри звичайно потрібно знати, але дуже важливим є спілкування з людьми. Особисто я є прихильником цієї реформи, хоч знаю, що це не завжди є популярним. Але політики мають говорити не тільки популярні речі. Якщо ми звернемось до європейського досвіду, то у минулому столітті практично всі країни пройшли шлях укрупнення громад. Є приклади європейських держав, таких як Німеччина, Польща, Швеція, які до 80 відсотків скоротили органи місцевого самоврядування і сьогодні є успішними у своєму розвитку.  У чому логіка? Чим більша по території громада, тим більш вона є економічно спроможною. Але разом з тим ми не можемо надто розширювати межі громад, бо тоді втрачається зв'язок з людьми. А це суперечить принципу місцевого самоврядування як такого, тому має бути баланс. Якщо говорити про Львівську область, то робота з об’єднаними територіальними громадами була не достатньо якісно проведеною. Ці 15 громад, які є створені минулого року, на жаль, не є великими, і за економічними показниками, за своєю спроможністю, поступаються громадам, які є створені в інших областях. Тепер Львівщина проходить інший етап, коли хочуть створити мега-громаду, коли в нас окремі діячі хочуть створити громаду в межах одного району. Це також неправильно. Прикро, що ніби правильна ідея, яка дає громадам ресурс, отримує певний спротив. На превеликий жаль, є люди, які не надто активно супроводжують цей процес. Так є Офіс реформ, який добре працює, є частина народних депутатів. Але в мене питання до органів виконавчої влади. Чому сьогодні немає представників Золочівської районної державної адміністрації, чому немає представників Золочівської районної ради? Чому вони не прийшли, чому не хочуть з вами спілкуватись. А я поясню чому. Тому що на сьогоднішній день всіма коштами (крім міст обласного значення) розпоряджається райдержадміністрація після затвердження бюджетів районними радами. Тобто всі кошти зосереджені у їхніх руках. А після утворення в межах району кількох ОТГ, районні ради будуть бездіяльними, вони не матимуть коштів, не матимуть чим керувати, чим розпоряджатись. Вони не просто не допомагають. Дуже часто ми бачимо саботаж з боку органів державної виконавчої влади.
Процес об’єднання громад є добровільним. Але ви повинні розуміти, що це унікальна можливість збільшити надходження у бюджет не просто так, а для  того, щоб надавати послуги людям, покращити інфраструктуру у ваших населених пунктах.
Тетяна ПИСЬМЕННА, депутат Львівської обласної ради:
– У Львівській обласній раді я відповідаю за питання доріг, інфраструктури, регулювання земельних відносин тощо. Тобто за ті галузі, де питання є завжди.  У Золочеві я була у червні. Зустрічалась із головою Золочівської районної ради Олегом Банахом, обговорювали питання, які є важливими для людей. Він обіцяв писати, телефонувати, порушувати питання, які турбують громаду району. Однак, з того часу минуло вже два місяці. Листи мені написав лише міський голова Золочева Ігор Гриньків по проблематиці міста. Голова Золочівської районної ради нічого не написав. Я так розумію, що у Золочівському районі дороги дуже добрі, судячи з того, як поділили гроші. На кожен район було виділено 5 мільйонів гривень і районні ради подавали пропозиції, що потрібно ремонтувати. Ваша районна рада надала аж 11 таких об’єктів.  Відповідно ці 5 мільйонів гривень поділили такими частками, що їх вистачить хіба на зеленку, щоб ті ями помастити. Я не розумію конструктиву їхньої роботи. Мала надію зустрітись із головою тут. Але, на жаль… Бачу є активні сільські голови. Тому звертаюсь до вас з проханням до осені формувати «притомні» списки доріг, які потрібно зробити: напрямок, протяжність, назва дороги, який саме ремонт потрібний, скільки населення є в тому населеному пункті, скільки сіл сполучає та дорога тощо. Припильнуйте, щоб районна рада включила це в перелік, який подаватиме на обласну раду.
По завершенні зустрічі сільські голови зазначили: «Добре, що Асоціація міст України започаткувала «Децентралізаційний марафон». Проведення інформаційної кампанії, виїзних засідань  допоможуть нашим громадам розібратися у питаннях децентралізації та реформування місцевого самоврядування. До цього часу так конкретно нам ніхто не роз‘яснював усіх аспектів створення ОТГ.»
 

 

Можливість створення  реального сектору економіки

 

Можливість створення  реального сектору економіки

 

Можливість створення  реального сектору економіки

 

Можливість створення  реального сектору економіки

 

Можливість створення  реального сектору економіки

 

Можливість створення  реального сектору економіки

 

Можливість створення  реального сектору економіки

 

Можливість створення  реального сектору економіки

 

 

Леся ГОРГОТА
Фото автора
Ctrl
Enter
Помітили помИлку
Виділіть текст і натисніть Ctrl+Enter
Коментувати (0)
Інформація
Відвідувачі, що знаходяться в групі Гости, не можуть залишати коментарі до цієї публікації.