Ясного слова сонячний обруч

Уся
свідома діяльність західноукраїнського митця і просвітителя Маркіяна Шашкевича
була спрямована на те, щоб західна гілка нашого народу відчула себе органічною
частиною української нації і піднеслася до вершин європейської культури.
Маркіян
Шашкевич не лише очолював «Руську Трійцю», а й був духовним натхненником усіх
справ. До інтенсивної літературної праці митця додається вивчення творчості
багатьох європейських і українських письменників та поетів, перекладацька
діяльність, впорядкування «Читанки для дітей», протистояння введення в
українську літературу польського алфавіту.
У
той час, коли у Галичині «офіційними мовами» були німецька і польська,
українська церква промовляла до пастви польською й латиною, у львівській
семінарії були дві «партії» – пропольська і промосковська, – молодий Шашкевич,
якого вже раз виключали з семінарії за «вільнодумство», виступає з промовою
перед керівництвом закладу, людьми вченими, які сміялися з народної мови і
«вважали за поганий тон признаватися, що знають її». Яків Головацький писав, що
після тієї Шашкевичевої промови, названої «Слово к питомцям», руський дух
«возріс о сто процент». А Микола Устиянович зазначав, що Русь Галицька відтоді
враз зацікавилася своїм народом і захопилася своїми думами. Причому перехід до
зміни ідеалів був такий швидкий, що майбутні покоління могли б і не знати, що
Львів не завжди був українським «П’ємонтом»...
Маркіян
Шашкевич, як згадував Яків Головацький, своєю ясною думкою осягнув минуле й
сучасне, пророче дивився в майбутнє. Поет М. Устиянович ставив постать Маркіяна
Шашкевича в один ряд з Іваном Котляревським, Григорієм Квіткою-Основ’яненком,
Тарасом Шевченком. У чернетках Маркіяна Шашкевича є такі рядки:
«Понад
життя свого важке
каміння,
Мов
сонце, подаєш нам обіруч, –
Щоб
і моє тримало покоління, –
Ясного
слова сонячний обруч.»
Ці
слова можна віднести до постаті й самого Шашкевича. Про велич «будителя
свідомості» Дмитро Павличко сказав пророчі слова: «Будеш, будителю, жить, доки
живе Україна».
Митрополит
Андрей Шептицький називав отця Маркіяна «великим апостолом», «велетнем, що сам
ішов уперед і провадив уперед весь нарід». Владика Андрей виступив із промовою
на могилі Шашкевича у його 100–ту річницю, відзначену українцями вельми
шанобливо. Відтоді і до 1939–го щороку на Білій горі в його рідному селі
Підлиссі велелюдно вшановували пам’ять «руського апостола». Польська влада дещо
перешкоджала цьому. А «перші совєти» у 1939 році взагалі заборонили такі
зібрання. «У серпні 1941 року при владі вже були німці, вони не перешкоджали
вшановувати Шашкевича, – згадує неодноразово знаний дослідник постаті Маркіяна
Шашкевича, співголова Шашкевичівської комісії Феодосій Стеблій. – Тоді на Білій
горі зібралися на могутню маніфестацію тисячі людей з жовто-блакитними прапорами,
священики, хори... Туди їхали й наші сусіди з двома синами. Я, 10-річний, теж
хотів поїхати, але мене не взяли. Тоді я вперше почув про Шашкевича. Хлопці
повернулися, розповіли мені, що бачили, і подарували листівку із зображенням
хреста на Білій горі, де прималювали два схрещені синьо-жовті прапори».
Нині
Феодосій Стеблій разом із колегами майже щороку організовує Шашкевичівські
читання та конференції, готує до друку й публікує спадщину Шашкевича та
дослідження про нього. Він розповідає, що після війни постать Шашкевича була
під негласною забороною. «Коли у 1986 році на Львівщині відбувався черговий
всесоюзний Федорівський семінар з історії книги, засідання, присвячене
Шашкевичу, ми організували на Золочівщині, аби не мозолити очі владі, – згадує
Феодосій Іванович. – Згодом, через те, що засідання присвятили священику, дехто
мав неприємності. На партійних зборах інтелігенції цю «самовольщину»
критикували». Відколи Україна стала незалежною, відновилися паломництва і
щорічні відправи на Білій горі.
У
1911 році українська громада вшановувала 100-річчя Шашкевича. У Львівській
філармонії на концерті з нагоди річниці Шашкевича виступала Соломія
Крушельницька. А на Білій горі, неподалік села Підлисся, українці за 20 тисяч
злотих викупили ділянку землі й встановили хрест. У 1959 р. в Підлиссі відкрито
літературно-меморіальний музей, а в 1962 р. – поставлено бронзове погруддя
Шашкевича. У 1962 р. у канадському місті Вінніпег засновано Інститут Маркіяна
Шашкевича, який з 1963 р. упродовж 25 років видавав збірник «Шашкевичіяна» та
«Бібліотеку Шашкевичіяни». У 1991 році, після ІІ Шашкевичівських читань, у
Львові сформована Шашкевичівська комісія.
– У
2011 році відзначали 200-річчя будителя Галичини Шашкевичівськими читаннями,
фестивалем на Білій горі, різноманітними заходами, виданнями книг, – розповідає
міський голова Золочева Ігор Гриньків. – Гідно пошанували Шашкевича золочів‘яни
реконструкцією центральної вулиці міста, що носить ім‘я Маркіяна Шашкевича. У
планах – завершення цієї реконструкції благоустроєм площі біля пам‘ятника Будителю Галичини.
До 200-річчя ми підготували гарний проект. Змушені були розпочати з вулиці Маркіяна Шашкевича, бо там були проваллля. Шкода, що не дійшли до площі. Частково зупинили роботи і на вулиці Сковороди, бо нам зняли фінансування. Проте найближчим часом ці роботи буде відновлено. Розумію, що площа у такому стані як вона є не може існувати, тож її реконструкція завершить цей проект, приурочений генію Галичини.