Підлітковий вік – це період в житті дитини від 11 до 15 років. І
він є дуже важливим – в цей час формується особистість, в цей час дитина
емоційно нестабільна та вразлива. Потрібно бути дуже уважним у
спілкуванні із своїм сином чи донькою. Щоб допомогти батькам розібратись
у психології підлітка психологи Тереза та Остап Гевки провели 12 січня
семінар.
Тереза Гевко, психолог:
– Ви бачите на схемі
намальовану бухту, і океан з малими хвилями, більшими і ще більшими.
Сім’я – це є бухта. Дитина від народження є в бухті, біля мами. І в
школі у 1-4 класах, коли одна вчителька і мама поруч, також у безпеці. І
тільки в середній школі, коли навчають усі вчителі, починаються бунти.
Підліток починає виходити у соціум (спершу на малі хвилі) і повертається
назад. Схема передбачає безпеку гавані і впевненість дитини, що вона
має куди повертатися. Тому вона повертається зализує рани, її у всьому
підтримують, вона відновлює сили. І знову – на нову хилю. На цій хвилі
мають бути друзі, різні ситуації і підліток на цій хвилі має бути сам, і
це дуже важливо. Він має все пережити сам, яка б хвиля висока не була, і
при тому він має знати, що тил він має, має куди повернутися. Він
вертається назад, де знову його приймають, обласкують і він знову
набирається сил йти на вищу хвилю. В кінцевому результаті він має піти і
не вертатися…
– І з часом десь там зробити свою гавань, створити сім’ю, – додає Остап.
–
Це ідеальна схема, як би мало бути. Але ця гавань має безліч завдань,
тут має бути повна безпека, щоб дитині тут було затишно. Є чотири стилі
виховання: коли батьки дуже опікуюючі, є авторитарні, є такі, які не
втручаються зовсім, а є демократичні.
Остап ГЕВКО:
– Для
батьків оцей момент, коли дитина починає, скажімо так, випливати, це
катастрофа. Та ви мусите чітко розуміти, що це повинно бути. Бо інакше
ламається схема. Наприклад, дитина залишається в гавані, де постійно
безпечно. Але уявіть, що буде з цією дитиною через 10–20 років. Ось
приклад, чоловікові 30 років, він живе з мамою, не може знайти дружину,
створити сім‘ю. Бо колись мама заклала в дитині страх, і він не виходив з
цієї гавані, і він боїться, не вміє. Йому 30, а в нього соціалізація на
рівні 15-16 років. І в 30 це набагато важче, ніж в підлітковому віці.
Семінар
продовжувався, своїми прикладами ділились психологи та учасники
семінару. Розбирали по кроках правильність вчинків як підлітків, так і
батьків.
Багато корисних рекомендацій, як поводити себе в тій чи
іншій ситуації з підлітками. Час двогодинного семінару давно спливав, а
ми знаходили все нову і нову ситуацію, в якій хотілось розібратись,
порадившись з психологом.
Ірина ДОМАРЕЦЬКА
Фото автора
Р. S. Наступний семінар із серії семінарів про виховання дітей буде на тему: "Сексуальне виховання"