ОСББ чи призначений управитель?
За останні чверть століття в Україні відбулось чимало змін. Статус
незалежної держави змусив змінити підходи і правила гри в усіх напрямках
життєдіяльності країни. Але лишилась одна сфера, де час, здається,
невладний зробити серйозні позитивні зрушення. Йдеться про
житлово-комунальне господарство. Проте Золочів має унікальний приклад,
де з 1997 року почали створювати об‘єднання співвласників
багатоквартирних будинків і до цього року маємо майже 80 відсотків таких
об‘єднань. Зараз про процеси створення ОСББ активніше заговорили на
рівні держави. У минулому році вступив в дію Закон України «Про
особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку». Цей
Закон визначає особливості здійснення права власності у
багатоквартирному будинку, регулює правові, організаційні та економічні
відносини, пов’язані з реалізацією прав та виконанням обов’язків
співвласників багатоквартирного будинку щодо його утримання та
управління. Про реформу у сфері житлово-комунального господарства, яка
має завершитись у липні цього року, і не тільки розмовляємо із
заступником міського голови Золочева Богданом РИБАХОЮ.
–
Об‘єднань співвласників багатоквартирних будинків у Золочеві багато,
однак залишились ті, хто не поспішав впродовж цього часу створювати нову
форму господарювання. У чому причина?
– Основна причина – в
самих людях, у психології. Дехто ще сподівається, що хтось прийде і
вирішить проблеми їхнього будинку. Дехто має надію, що держава дасть
якісь гроші. До того ж, ОСББ має статус юридичної особи і, відповідно,
рахунок. А це, погодьтесь, дещо клопітно. Важливо, щоб у будинку був
ініціатор переходу на нові відносини, так би мовити, «двигун». І от,
коли створюється таке об’єднання, його представники самі затверджують
тариф за квартирну плату, самі визначають пріоритети та першочергові
роботи, які потрібно зробити у будинку, обирають, того, хто виконуватиме
ті чи інші роботи. Тоді той, кого вони обрали для виконання послуг,
повинен стояти перед мешканцями будинку струнко й звітувати: що і як він
зробив за домовлену суму. Інакше ОСББ йому просто не заплатить гроші.
– Тобто, розмір квартплати чи суму додаткових внесків на утримання будинку, жителі визначають самі?
–
Саме так. Для цього і створюється ОСББ, щоб при меншій сплаті коштів
отримувати якісніші послуги. Кожен мешканець багатоквартирного будинку
має розуміти, що він є власником не лише квартири, а й приміщень
спільного користування й дбати про своє майно.
– Вже у 2016 році у
Золочеві появились окремі будинки, мешканці яких заговорили про
створення ОСББ. Це пов‘язано із змінами у законодавстві чи бачите інші
причини?
– Тут спрацював, як кажуть, приклад інших. У будинках є
проблеми, котрі потрібно вирішувати, і які потребують суттєвого
фінансування. Золочів‘яни мають приклад інших ОСББ, які збирають,
акумулюють кошти від квартплати і самостійно вирішують черговість
вирішення проблем. Маємо також у Золочеві успішний приклад об‘єднань
співвласників багатоквартирних будинків, які взяли участь у конкурсі
«Місцевий розвиток, орієнтований на громаду», що проводився спільно
ЄС/ПРООН та Золочівською міською радою. Таким чином ці ОСББ мали
можливість замінити покрівлі, утеплити фасади, зробити інші капітальні
ремонти. Це стимулює. Звичайно, що є серед золочів‘ян і такі, хто
розуміє, краще бути самому господарем у своєму домі і брати управління
справами у свої руки, а не чекати, коли міська влада призначить управителя.
– Богдане Володимировичу, порадьте золочів‘янам, які перші кроки варто зробити, щоб розпочати створення ОСББ?
–
Перш за все потрібно створити ініціативну групу. Далі потрібно зібрати
мешканців і провести установчі збори. На зборах обирається правління
ОСББ, яке є виконавчим органом і підзвітне загальним зборам ОСББ,
обирається голова правління та затверджується Статут об’єднання. Тут
питань виникає дійсно багато. Тому радимо звернутися до юристів
Золочівської міської ради і вони нададуть необхідну консультацію з
питань практичної роботи зі створення і подальшої діяльності ОСББ.
– А що буде із тими будинками, котрі і цього року не створять ОСББ?
–
Відповідно до законодавства, до 1 липня цього року золочів‘яни, як і
всі українці, мають вирішити, хто утримуватиме їхні будинки. Створити
об’єднання співвласників багатоквартирних будинків (ОСББ), залишитись на
утриманні свого обслуговуючого підприємства чи обрати нове – на
вирішення цього питання вони мають менше чотирьох місяців. Якщо ж до
визначеного терміну мешканцям визначитись не вдасться, рішення за них
приймуть у міській раді. Тобто, якщо до 1 липня цього року мешканці
будинків не визначаться з формою управління, то управителя їм призначить
на конкурсних засадах місцева влада. Від імені мешканців угоду на
надання послуг управителем буде укладати уповноважена особа –
представник органу місцевого самоврядування. Компанія, яка надаватиме
послуги з управління будинком буде встановлювати тарифи на рівні
економічно обґрунтованих і подавати на затвердження виконавчого комітету
Золочівської міської ради. Можливо, що цінова політика чи якість послуг
людям не сподобається. У такому випадку від імені мешканців будинку
уповноважена особа може розірвати угоду та оголосити новий конкурс на
надання послуг з управління будинком.
Однак, на мою думку, найбільш
раціональним буде створювати власні ОСББ, в яких мешканці зможуть
встановлювати власні тарифи і розумно витрачати кошти на ремонти, брати
участь у грантових програмах, конкурсах, які спрямовані саме на
підтримку ОСББ, впроваджувати заходи з енергозбереження. Мешканці
багатоквартирних будинків мають добре все зважити і не боятись брати на
себе відповідальність та управління власним майном.
Розмовляла
Леся ГОРГОТА